Muhammara

Det här är en av mina favoriter bland mezerätterna som finns på olika restauranger. 

Perfekt när man då kan göra den hemma och äta när man blir sugen. Jag har ett recept på bloggen på hur man gör från grunden, men jag tycker att detta sättet med ajvar är lika bra och dessutom snabbt och smidigt. Jag köpte podravkas ajvar, den milda. Den stora burken innehåller 690g vilket passar till den konsistensen jag gillar. Men man kan testa sig fram till så man vill ha den. 

Ingredienser:
300g valnötter
690g podravka ajvar (mild) 
Salt

Gör så här:
Kör valnötterna i en matberedare. 
Jag kör inte för länge eftersom att jag gillar när det är lite småbitar kvar av valnötterna. 
Blanda ihop med ajvar och smaka av med salt. 
Ställ i kylen innan servering. 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: