Pulled beef med Coca-cola

God afton! Om ni inte har något inplanerat imorgon så tycker jag absolut att ni ska satsa på att göra pulled beef. Varför man inte bör ha något inplanerat är för att det tar 8-10 timmar att göra denna goda rätten. En del väljer att göra den över natten, men jag känner mig mer säker om jag är vaken då den tillagas. Det som är så bra med denna rätten är att den i princip sköter sig själv, så man kan göra andra saker bara man håller sig hemma.
 
Ingredienser:
ca 1 kg högrev
4 vitlöksklyftor
3 msk tomatpure
4 dl Coca-cola
1 gul lök
3 tsk paprikapulver
2 tsk svartpeppar
2 tsk salt
 
Gör så här:
Lägg köttbiten i en ugnstålig form med lock (jag använder en lergryta)
Finhacka vitlöken och lägg den ovanpå köttet.
Hacka den gula löken och blanda ihop med resterande ingredienser.
Häll blandningen över köttet och lägg på locket.
Ställ in i ugnen på 115-120 grader i 8-10 timmar.
Efter halva tiden kan man vända på köttet.
När rätten är klar tar man upp köttet och lägger på en tallrik.
Dra isär med två gafflar.
Häll på lite av vätskan som finns kvar i grytan/formen, ta så mycket av vätskan som du själv vill.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: