Chokladbollar

Idag är det chokladbollens dag, hur många chokladbollar ska ni äta?

När jag tänker på chokladbollar så tänker jag tillbaka till när jag var barn. För det är väl ändå en av de första bakverken man får lära sig? Förut gjorde jag alltid med kakao men efter att ha testat med o'boy så har de blivit mycket godare. 

Ingredienser:
12-14 dl havregryn
4 dl socker
10 msk O'boy 
300 gram rumsvarmt smör
1 dl kaffe
kokos

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser med smöret. 
Häll i kaffe.
Knåda ihop till en massa, jag gjorde för hand men det går lika bra att göra i valfri hushållsmaskin.
Massan blir ganska lös och kletig.
Ställ in den i kylen en stund så att massan blir mer fast i konsistensen.
Rulla sedan till bollar och rulla dem i kokos.
Jag valde att göra ganska stora chokladbollar och lade dem i varsin form.
Ställ chokladbollarna kallt. 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: