Kyckling med sambal oelek

Jag kan ärligt säga att detta är första gången jag äter så saftig kyckling. Som ni alla säkert vet så är det är lätt hänt att kyckling blir torr, men i denna rätten så slipper man det och får istället riktigt saftig och mör kyckling. Jag använde mig av två teskedar sambal oelek och då får man lagom styrka, vill man ha lite starkare så ta ytterligare en tesked. 

Ingredienser:
1 kg kycklingfilé
5 dl grädde
2 dl kokbar créme fraiche
1 msk kinesisk soja
1 msk tomatpuré
2 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor 
Salt 
Svartpeppar
Smör

Gör så här:
Peppra och salta filéerna. 
Bryn dem i smör så att de får fin färg. 
Lägg filéerna i en ugnsform. 
Blanda ihop grädde, créme fraiche, soja, tomatpuré, sambal oelek och riv ner vitlöken. 
Vispa ett tag så att allt blandas ihop. 
Häll såsen över kycklingen. 
Ställ in i ugnen i 1-1/2 timme på 200 grader. 
Vänd filéerna då och då och ös med såsen. 



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: