Mjuk hallonkaka

För ett tag sedan gjorde jag en mjuk blåbärskaka. Som jag skrev så gjorde den succé. Därför tänkte jag prova med hallon också. Det blev också riktigt bra resultat. I sommar kan jag tänka mig att använda svenska jordgubbar. MUMS!

Ingredienser:
125 g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
2 1/2 dl mjöl
1/2 dl vispgrädde
225 g hallon
1 msk socker
1 msk smör
Ströbröd
Florsocker

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna. 
Vispa ihop socker och det smälta smöret.
Använd helst en elvisp.
Vispa ner äggen. 
Rör ihop vaniljsocker, bakpulver och mjöl. 
Blanda ner i smeten. 
Rör ut grädden i smeten. 
Smörj och bröa en form med löstagbar kant.  
Häll i smeten i formen. 
Strö över hallon och sedan sockret ovanpå hallonen. 
Ställ in i ugnen på 200 g i ca 40 minuter. 
Låt kakan svalna något innan servering. 
Pudra florsocker över. 


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: