Inlagd Västeråsgurka

Idag när vi var och handlade så såg jag jättefin krondill och Västeråsgurka så jag bestämde mig för att göra inlagd gurka. Vem gillar inte inlagd gurka liksom? Jag tycker det är supergott på ett knäckebröd med kycklingpastej. Kruxet är ju att man måste vänta en hel vecka innan man kan avnjuta gurkan.

Jag använde mig av glasburkar med lock ifrån IKEA. Dessa rymmer 1/2 liter. Det är en lagom storlek tycker jag. Till detta receptet fick jag ihop fyra burkar.

Ingredienser:
1 kg Västeråsgurka
1 knippe krondill
Gula senapsfrön
1 kg socker
1 l vatten
4 dl ättika (12%)

Gör så här:
Koka burkarna och eventuell gummiring i vatten.
Använd tänger för att hantera dom.
Detta görs för att hålla borta bakterier.
Tvätta gurkorna ordentligt i kallt vatten.
Skiva gurkorna.
Varva gurkskivor, senapsfrön och krondill.
Koka upp vatten, socker och ättika.
Låt koka i ca 10 minuter.
Häll på lagen så att gurkorna täcks.
Låt svalna en aning och stäng sedan igen burkarna.
Ställ in i kylen.
Efter en vecka är gurkan klar.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: