Biryani med kyckling

Idag var det dags att göra Biryani och den kan man göra på många sätt, det finns traditonella sätt men jag gör på mitt sätt. När jag gör Biryani så gör jag ganska stor mängd för den passar så bra i matlådor.

 

 

Ingredienser:
1 kg kycklingfilé
Långkornigt ris för ca 10 pers
200 g mandel
250 g frysta gröna ärtor
4 morötter
1 tsk gurkmeja
1 msk sju kryddor
Salt
Svartpeppar
Smör
Valfritt antal ägg

Gör så här:
Lägg mandeln i en gryta med vatten, låt vattnet koka upp.
Skölj mandeln i kallt vatten.
Tryck sedan bort skalet med hjälp av fingrarna.
Stek mandeln i smör, passa så att de inte bränns.
Koka äggen och dela till ägghalvor.
Skär kycklingfiléerna i små bitar.
Skala och skär morötterna i kuber.
Koka riset enligt ansvisning på paketet men häll på gurkmeja och ungefär 1 tsk salt.
Morötterna ska koka med i samma gryta som riset.
Stek kycklingen och krydda med sju kryddor, salt och svartpeppar.
Smaka på en av kycklingbitarna för att se om smaken är bra.
När riset och morötterna är klara så blandas ärtorna ner.
Lägg risblandningen på ett stort fat.
Gör ett hål i mitten och lägg kycklingen där.
Sprid mandeln över.
Lägg äggen ovanpå.
Servera gärna med gräddfil eller créme fraiche.

 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: