Bataba bel kezbara

Detta är min absoluta favorit av alla potatisrätter som finns. Från början var det min vän Gabbi som lärde mig att göra detta tillbehör och efter det har jag gjort den flera gånger. Den passar till exempel till köttfärsspett eller kycklingspett tillsammans med en sallad och vitlökssås. 

Ingredienser:
1 kg potatis (fast sort)
2 citroner
3 vitlöksklyftor
1/2 msk salt
1-2 tsk aromat 
1/2 msk paprikapulver 
1 dl olja (ej olivolja)
2 dl vatten
2-3 tsk koriander (mald)

Gör så här:
Skala potatisen och dela den i fyra delar. 
Lägg potatisen i en ugnsform.
Pressa vitlöken och citronerna.
Blanda därefter i alla resterande ingredienser.
Häll blandningen över potatisen och rör runt.
Ställ sedan in i ugnen tills vätskan försvunnit och potatisen är klar.
Man kan behöva röra runt då och då under själva tillagningen.


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: