Couscous med kyckling

Detta är en klassisk rätt i Nordafrika. Man kan göra den på många sätt, till och med helt vegetarisk om man vill det. 
När jag tillagar couscous till denna rätt så använder jag en ånginsats som jag sätter ovanpå grytan. På så sätt tillagas couscousen genom ångan. Ånginsatsen har jag köpt på Ikea. 
 
Ingredienser:
1 kg kycklingfilé
2 gula lökar
3 morötter
4 potatisar
1-2 vitlöksklyftor 
1 burk kikärtor
2-3 msk tomatpuré
En liten bunt persilja
Salt
Svartpeppar
Paprikapulver 
Vatten
Olja att steka i
 
Gör så här:
Skär kycklingen i kuber. 
Skiva löken.
Finhacka vitlöksklyftorna.  
Skala och dela morötterna en gång på mitten och en gång längs med. 
På så sätt får du fyra bitar utav en morot. 
Skala och dela potatisen. 
Finhacka persiljan.
Stek kycklingen i olja. 
Krydda med så mycket krydda du vill.
Ta lite i taget och smaka av senare om det behövs mer. 
Tillsätt löken i "ringar".
Låt löken få lite färg. 
Koka upp ca 1 liter vatten.
Rör ner tomatpurén.
Häll på hälften av vattnet.  
Lägg i morötterna och potatisen i grytan. 
Låt småputtra. 
Tillsätt mer vatten om det behövs. 
Tillaga couscousen, antingen med en ånginsats eller följ anvisningarna på förpackningen. 
Smaka av rätten om det behövs mer kryddor. 
Strö över persiljan. 
Rätten är klar när morötterna och potatisarna är mjuka. 
Häll ner kikärtorna i grytan någon minut innan servering så att de inte mosas sönder. 


 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: