Lussekatter utan kesella

Då var det väl dags för årets bak av lussekatter i många hem. Förra året bakade jag för första gången lussekatter utan kesella och jag blev riktigt nöjd. Dessa är dessutom gjorda på kall degvätska som jag har fått lära mig gör att all form av bulldeg blir mycket saftigare. 

Ingredienser:
2 paket saffran 
2 dl socker
2 msk vatten
50 g jäst
175 g rumstempererat smör
5 dl rumstempererad mjölk 
1/2 tsk salt
13-15 dl vetemjöl 
1 dl russin
1 ägg 

Gör så här:
Blanda saffran med vattnet och låt stå i ca 30 min.
Skär smöret i bitar.
Smula jästen i en skål. 
Rör ner mjölk, smör och saffransblandningen.
Tillsätt socker, salt och mjöl. 
Ta lite mjöl åt gången tills du får en fin deg som släpper från kanterna. 
Arbeta degen i 15 minuter i köksmaskin eller 20 minuter för hand. 
Låt degen jäsa under handduk i 60 minuter.
Lägg russinen i lite vatten och låt stå i 30 minuter. 
Sila av vattnet.
Ta upp degen på en mjölad bänk. Knåda den lätt och baka ut till lussekatter. 
Tryck i russinen.
Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper. 
Låt jäsa under handduk i ca 30 minuter. 
Pensla dem med uppvispat ägg. Ställ in mitt i ugnen i 8–10 minuter på 225 grader. 
Låt svalna på galler under handduk.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: