Baklava med cashewnötter

Nu har Ramadan startat och baklava är något som på något sätt har kommit att höra till just denna månad. Det har blivit lite av en tradition att jag gör den i alla fall en gång varje Ramadan. Denna gången valde jag att använda cashewnötter men man kan använda de nötter som man tycker om. Alla nötter passar i en baklava. 

Ingredienser:
1 pkt filodeg
800 g cashewnötter (naturella)
2 dl socker
1 1/2 dl apelsinblomvatten 
300 g osaltat smör
25 g pistagenötter 
Sockerlag
4 dl socker
2 dl vatten
Saft från 1/2 citron

Gör så här:
Smält smöret.
Mixa cashewnötterna i en matberedare, låt det få finnas kvar lite större bitar av nötterna.
Blanda i socker och apelsinblomvatten. 
Pensla en långpanna med smör. 
Lägg filodegen under en fuktig handduk, detta är viktig annars kommer degbladen att torka. 
Lägg ett lager med degblad.
Pensla med smör.
Lägg ett nytt lager med degblad. 
Pensla med smör osv. 
Gör på samma sätt med hälften av filodegen. 
Bred därefter ut nötterna över hela plåten. 
Fortsätt sedan med resten av degbladen och varva dem med det smälta smöret. 
Skär baklavan i bitar.
Sätt in i ugnen i ca 15-20 min på 200 grader. 
Blanda ihop socker, vatten och citronsaften och låt det koka ihop. 
Sockerlagen ska tjockna en aning. 
Hacka pistagenötterna smått.
Häll sockerlagen i skårorna och strö sedan pistagenötterna över baklavan. 





1 .. skriven

Börja läsa din blogg idag.. hitta massor med recept som jag ska prova göra. Men just den brukar d inte lägga ut videon på dem.

Svar: Hej!

Vad kul att höra. Bara att höra av dig om du undrar något.

Jag brukar inte lägga ut video, bara text och bilder. Men som sagt, är det något du undrar över så hjälper jag gärna till.
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: