Pulled beef i pitabröd med vitlökssås!

Nu var det återigen dags att göra pulled beef. Men denna gången på annat sätt än förra gången. Förra gången så gjorde jag med barbecuesås men kände att jag ville testa något annat nu. Jag serverade pulled beef i pitabröd tillsammans med sallad, rödlök och tomat. På toppen ringlade jag över en supergod vitlökssås. 

Ingredienser:
Pulled beef
1-1/2 kg nötkött, tex fransyska
1 frp krossade tomater
1 gul lök
Salt
Svartpeppar

Vitlökssås
3 dl gräddfil
Vatten
2 vitlöksklyftor
Ca 1 tsk stark paprikapulver 
Salt

Tillbehör
Sallad
Tomat
Rödlök
Pitabröd

Gör så här:
Lägg lergrytan i vatten i ca 15 minuter. 
Skär löken i klyftor. 
Lägg köttet i grytan tillsammans med löken. 
Krydda med salt och svartpeppar.
Häll på de krossade tomaterna. 
Lägg på locket och ställ in i kall ugn. 
Sätt på ugnen på 100 grader och låt köttet vara i ugnen i ca 6 timmar. 
När köttet är klart så kan man dra isär det med två gafflar. 
Jag brukar salta på köttet efteråt också så blir det godare. 
Såsen kan man göra under tiden köttet är i ugnen. 
Pressa vitlöksklyftorna. 
Blanda ihop med gräddfilen. 
Häll på vatten till önskad konsistens. 
Såsen ska vara ganska lös och rinnig. 
Krydda med salt och paprikapulver. 
Lägg i sallad, lök, tomater och kött i pitabrödet. 
Toppa med vitlökssåsen. 



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: