Mhammara med ajvar

Mhammara är en paprika och valnötsröra som äts som ett tillbehör. Riktigt gott är det att doppa bröd i denna röran. På bloggen har jag ett annat recept som är lite mer tidskrävande så jag tänkte att nu är det dags att dela med mig av en lite snabbare variant. 

Ingredienser:
Ca 4 dl valnötter
2 dl ajvar (stark eller mild) 
1 tsk salt

Gör så här:
Lägg valnötterna på en plåt och ställ in i ugnen i ca 10 minuter på 175 grader.
Ta ut valnötterna och lägg dem på en kökshandduk eller hushållspapper. 
Gnugga valnötterna försiktigt med hjälp av handduken/hushållspapper. 
Skalet kommer då att lossna. 
Det är ingen fara om det är lite skal kvar. 
Lägg dem i en matberederade och kör tills nötterna blir malda. 
Jag brukar se till så att det inte blir alltför finmalt. 
Häll på ajvar och salt och se till så att allt blir blandat ordentligt. 
Ställ in i kylen före servering. 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: