Mexikansk böngryta

Hej allihopa! Nu börjar i alla fall jag få lite höstkänslor, solen tittar fram då och då, men sommarvärmen verkar vara på väg bort. Inte mig emot då sensommaren och hösten är min favorit på året. Häromdagen gjorde jag en böngryta med köttfärs i. Jag tycker den är god att äta som den är med en klick crème fraiche men man kan servera den med ris också. 

Ingredienser:
1 kg nötfärs
2 frp kidneybönor
2-3 röda paprikor 
1 gul lök
3 vitlöksklyftor 
1 dl sweet chilisås
1 dl chilisås
Vatten
Salt
Svartpeppar
Kockens Mexican Spice Mix

Gör så här:
Hacka löken fint.
Skär paprikorna i bitar.
Hacka vitlöksklyftorna smått. 
Stek löken, vitlöken och paprikorna tillsammans innan du steker med köttfärsen. 
Låt köttfärsen bli genomstekt.
Häll på sweet chilisås och chilisås. 
Rör ut med lite vatten. 
Ta lite i taget så att det inte blir för rinnigt. 
Smaka av med kryddorna tills du blir nöjd med smaken. 
Häll på kidneybönorna några minuter innan servering. 



1 Anonym skriven

Hej.. jag har gjort luqmat dem runda degbollarna. De ja undrar smaken var bra men utseendet på mina bollar var nt lyckat. Finna de ngt man skull kunna använda för att dem skull bli så runda som.möjligt. o i så fall vad? Tack för hjälpen .

3 Anonym skriven

Hej
Har du inget bra recept på arabiska piroger. Dem man kan ha spenat i , zagtar eller köttfärs?

Svar: Nej men jag har en med tonfiskfyllning. Använd den degen och byt ut emot någon av de fyllningarna jag har till burek. Sök på Khobz bel tuun så får du degen och till fyllningen kan du söka på burek med köttfärsfyllning eller burek med spenat och fetaost. Lycka till!
Jossans Mat

2 Anonym skriven

Hej.. jag har gjort luqmat dem runda degbollarna. De ja undrar smaken var bra men utseendet på mina bollar var nt lyckat. Finna de ngt man skull kunna använda för att dem skull bli så runda som.möjligt. o i så fall vad? Tack för hjälpen .


Svar: Hej!

Om man inte har möjlighet att spritsa dem så kan man försöka forma degen till runda bollar med hjälp av två teskedar. Jag tycker dock att det är lättast att ha degen i en sprits. Sen trycka ut lite deg och klippa av med en sax.

Man får vara ganska snabb så att degen inte flyter ut i oljan och oljan måste vara riktigt varm så att degen snabbt blir friterad och därmed inte hinner flyta ut. Lycka till!
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: