Biffar med kantarellsås

I år är det tydligen ett riktigt bra år för svamparna. Jag tycker man hör om folk som plockar massvis med svamp. Själv har jag inget tålamod att strosa omkring i skogen och leta. Snacka om att jag tacksamt tog emot en påse med kantareller av min vän Marijana. Bestämde direkt att det skulle bli kantarellsås. 

Ingredienser:
1 kg nötfärs
5 dl vispgrädde
1/2 dl ströbröd
1 gul lök
Ca 1 liter kantareller
Smör
1 tsk svartpeppar
1 tsk vitpeppar
Soja 
Salt

Gör så här:
Rensa kantarellerna och dela dem i mindre bitar. 
Blanda ihop ströbröd och 1 dl grädde.
Låt det svälla i några minuter. 
Blanda därefter ihop med
Köttfärsen och kryddorna. 
Stek i smör så att de får fin stekyta. 
De behöver alltså inte vara genomstekta. 
Lägg dem i en ugnsform och ställ in i ugnen i ca 20 minuter på 200 grader. 
Stek kantarellerna i en torr pannan så att all vätska går ur. 
Hacka löken smått. 
Lägg smör i en stekpanna och stek löken och kantarellerna. 
Häll på grädde och en skvätt soja. 
Låt såsen koka ner och bli tjock. 
Smaka av med lite salt om det behövs. 


1 Anonym skriven

Heejj !!

Du har ett recept på basbousa . Jag undrar hur stor i cm är långpannan eller formen du använder. Min blir ganska misslyckad för jag häller på för mkt sockerlag.

Svar: Jag brukar använda en av de mindre plåtarna. Men vet du vad jag rekommenderar dig att göra, ta istället och gör i vanliga ugnsformar. Tex i glas. Då får du höjd på dem, vilket många gillar. Sen så kanske du ska prova dig fram med sockerlagen. Ta hälften först och skär ut en bit och smaka. Jag personligen gillar när det är mindre sockerlag medan min man gillar mycket sockerlag. :))
Hoppas att jag har kunnat svara på din fråga, annars hör av dig igen.
Jossans Mat

2 Anonym skriven

Jag ska prova de .. tusen tack ☺

Svar: Gör det! Du kommer inte ångra dig 😄
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: