Maamoul med dadelfyllning

Idag var det första gången som jag gjorde Maamoul med dadelfyllning. Tidigare har jag gjort med valnötter och det var en favorit, men efter att ha testat dessa med dadlar så kommer de definitiv på delad första plats. När jag gör Maamoul så använder jag speciella formar som är ämnade för detta ändamål. Har man inte dessa formar så kan man göra mönster med hjälp av en gaffel. 

Ingredienser: 
225 g smör
3 1/2 dl mjöl
3 1/2 dl mannagryn
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
3/4 dl mjölk
2 msk apelsinblomvatten 
20 dadlar
1 msk vatten

Gör så här:
Smält smöret. 
Blanda ihop mjöl, mannagryn, bakpulver, salt, mjölk, smält smör och 1 msk apelsinblomvatten. 
Täck över med plast och låt stå i 30 minuter. 
Ta ur kärnorna från dadlarna. 
Lägg dem i en matberedare tillsammans med 1 msk apelsinblomvatten och 1 msk vatten. 
Låt det bli en jämn smet. 
Ta lite deg och tryck ut i handflatan.
Lägg i ca 1 tsk dadelfyllning.
Stäng igen degen och rulla till en boll. 
Forma med hjälp av formarna eller dekorera med en gaffel. 
Ställ in i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader. 
Kakorna ska knappt få någon färg. 
Låt svalna.
Pudra över rikligt med florsocker. 





1 Ann-Charlott skriven

Äntligen! Att jag hittade hos dig som var goda orientalisk rätterna. Ville fråga en sak om du vet var man beställa såna maamoul form? Googlade men fick inget fram man köpa i här Sverige? Jag behöver ditt hjälp!
Underbar blogg och skall addar dig hos min blogg snart.
Mvh Lotta

Svar: Hej Lotta! Kul att du har hittat hit, jag ska titta på din blogg också. Jag har fått mina från Libanon och även köpt i en affär i Gbg, tyvärr är den stängd men jag har sett på en hemsida. Här har du länk till den hemsidan.

http://www.akhira.se/koket
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: