Fattoush

Fattoush är en sallad som går att göra på en massa olika sätt. Alla familjer har sina ingredienser. Men principen är att det är sallad med friterat bröd, granatäpplesirap och sumak som är en syrlig krydda. 

Jag har gjort fattoush ett antal gånger och då har jag friterat brödet men sist ja gjorde den så bestämde jag mig för ett lite nyttigare alternativ. Nämligen att rosta brödet i ugnen med lite olivolja och salt. 

Ingredienser: 
1 liten bunt bladpersilja 
1 kruka mynta
1 röd paprika
1/2 gurka
1 rödlök
5 rädisor
2 libabröd
Granatäpplesirap (kan utesluta)
Sumak (kan uteslutas)
Salt
Olivolja

Gör så här: 
Börja med att klippa brödet i kvadrater (2x2cm ungefär)
Lägg dem i en bunke. 
Häll på ca 2-3 matskedar olivolja.
Strö salt på. 
Rör runt så att oljan täcker allt bröd. 
Lägg på en plåt och sätt in i ugnen på 200 grader i 10-15 min. 
Håll koll på dem hela tiden, de är klara när de har blivit lite bruna. 
Låt dem sedan svalna.
Skär alla grönsaker. 
Häll på lite granatäpplesirap och sumak. 
Smaka dig fram för att se hur mycket du vill ha.
Precis innan servering så läggs brödet över salladen. 


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: