Hur man skalar ett granatäpple på bästa sätt!

Granatäpple har blivit en av mina favoritfrukter genom åren. Jag gillar den syrliga smaken som de har. Just nu säljs de relativt billigt också, så man får passa på att köpa. Förut fanns de bara i så kallade arabaffärer, men nu kan man hitta dem i de flesta välsorterade affärerna.
 
Antingen äter man dem som de är, men de är lika goda att ha i en sallad.
Jag har upptäckt att man i många recept uppmanas att banka ut de små kärnorna, men det är helt fel att göra så. Kärnorna går sönder och det blir inte alls så bra som med tipset som jag ska ger er nu.
Allt man behöver är en lite mindre kniv så löser man detta på ett smidigt sätt. 
Börja med att skära fyra snitt i skalet, inte för djupt så att man skadar kärnorna.
Därefter bryter man lätt isär granatäpplet där man har gjort snitten.
När man har gjort det så har man fyra delar och då är det bara att försiktigt ta bort de vita hinnorna och försiktigt bryta loss kärnorna några åt gången ner i en skål. När man är klar så kan man om man vill skölja dem i lite vatten och då kan eventuella hinnor flyta upp till ytan.
 
 
1 Carro skriven

Äntligen! :) Som jag kämpat med dessa för att hitta ett smidigt sätt. Kommer absolut testa detta nästa gång.

Svar: Vad kul Carro! Om man gör det försiktigt och metodiskt så blir det jättebra.
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: