Baklavarullar

Tidigare när jag har gjort Baklava så har jag gjort dem lager på lager i en ugnsform. Men för ett tag sedan så fick jag lust att göra rullar istället. Ingredienserna är samma som till vanlig Baklava, det är bara själva utformningen som är annorlunda. Till denna form av Baklava så behöver man en slags pinne. T.ex. en tjockare blompinne. Som vanligt så kan man utesluta och blanda hur man vill. Gillar man inte de nötterna som jag var använt så byter man till de man gillar. Apelsinblomvatten kan man utesluta om man inte gillar det. Vad gäller apelsinblomvatten så tycker jag att det bästa är att smaka sig fram. Börja med några matskedar och öka stegvis för att få den smak som du gillar bäst. 

Ingredienser:
1 pkt filodeg
500 g mandel
400 g naturella cashewnötter 
500 g smör
1 flaska vit sirap
1 dl socker
5-10 msk apelsinblomvatten
Pistagenötter till dekoration

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna.
Kör mandel och cashewnötter i en matberedare. 
Låt det få finnas kvar några större bitar.
Det ska alltså inte bli ett fint mjöl. 
Pistagenötterna däremot ska köras till ett fint mjöl. 
Blanda ner socker och apelsinblomvatten tillsammans med mandel och cashewnötterna. 
Öppna paketet med filodeg.
Täck över degarken med en fuktig handduk, annars torkar arken.
Ta två ark åt gången. 
Pensla översta arket och strö över nötblandningen. 
Rulla på arket på pinnen. 
Fortsätt på andra arket och pensla smör på det. 
Strö över nötblandningen. 
Rulla på arket på den första rullen. 
Tryck försiktigt ihop rullen så att den blir mindre och lite veckad.
Dra ur pinnen.
Lägg rullen på en plåt som är penslad med smör. 
Fortsätt så med resten av ingredienserna, så att du får flera rullar liggandes bredvid varandra. 
Pensla alla rullar med smör.
Ställ in i ugnen i ca 10-15 min på 225 grader. 
Tag ut ur ugnen när de börjar få lite färg.
Skär i lagom stora bitar. 
Häll på rikligt med vit sirap. 
Det går åt nästan en hel flaska. 
Strö pistagenötterna över. 
Låt stå och dra åt sig av sirapen. 








Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: