Tårta och olika tårtfyllningar

Idag är det 1 år sedan jag startade JossansMat! Året har gått så fort, det känns som att det bara var några månader sedan jag bestämde mig för att starta bloggen. Stort TACK till alla ni därute som har gett mig så fina kommentarer, både här och på min sida på Facebook.
 
Jag tänkte att jag skulle passa på att visa några bilder på tårtan som vi gjorde då min systerdotter Tindra fyllde år i april. Hon har hunnit bli hela 9 år, jag kan knappt fatta det. Det känns som igår vi fick samtalet om att en liten flicka var född.
 
Under bilderna kommer även några tips på olika fyllningar man kan ha i en tårta.
 
Vill man göra tårtan som vi gjorde så behöver man:
3-delad tårtbotten
2 st valfria fyllningar.
1 1/2 frp med rullade kexrån.
Ca 2 dl vispad grädde (att ha runt tårtan så att kexen fastnar)
Jelly Beans (man kan enkelt byta ut mot annat godis som man gillar)
 
Gör så här:
Bred ut fyllningarna på bottnarna.
Bred tunt med grädde runt tårtan.
Sätt kexen runt tårtan och knyt ihop med ett band.
Häll på valfritt godis.
 
Päronmousse till 1 lager
Ingredienser:
2 dl päronkräm
2 msk marsanpulver
3 dl vispgrädde
Grön färg hushållsfärg
 
Gör så här:
Blanda marsanpulver med päronkrämen och låt svälla lite.
Vispa grädden ganska hårt.
Vänd sedan ner grädden i päronkrämen.
Blanda ner lite hushållsfärg. 
 
Mjölkchokladmousse till 1 lager
Ingredienser:
150 mjölkchoklad
3 dl vispgrädde
 
Gör så här:
Smält ihop chokladen och grädden på svag värme.
Rör hela tiden och se till så att grädden inte kokar.
Häll över gräddblandningen i en skål och låt svalna lite.
Ställ sedan in skålen i kylen över natten.
Vispa grädden tills du får en fin och jämn konsistens.
 
Bananmousse till 1 lager
Ingredienser:
3 st bananer
3 msk marsanpulver
3 dl vispgrädde
Gul hushållsfärg

Gör så här:
Mosa bananerna.
Blanda ihop med marsanpulvret.
Vispa grädden ganska hårt.
Blanda ihop alltsammans.
Droppa över lite hushållsfärg och rör runt. 

After Eightmousse till 1 lager
Ingredienser:
100 gram After Eight
80 gram mjölkchoklad
3 dl vispgrädde
 
Gör så här:
Smält ihop chokladen och grädden på svag värme.
Rör hela tiden och se till så att grädden inte kokar.
Häll över gräddblandningen i en skål och låt svalna lite.
Ställ sedan in skålen i kylen över natten.
Vispa grädden tills du får en fin och jämn konsistens.
 
Glasskräm till 1 lager
Ingredienser:
2 dl vispgrädde
2 dl marsankräm
 
Gör så här:
Vispa grädden ganska hårt och blanda ihop med marsankrämen.
 
Hallonmousse till 1 lager
Ingredienser:
2 dl vispgrädde
2 dl hallon
ev socker
 
Gör så här:
Vispa grädden ganska hårt.
Blanda ihop med hallonen.
Strö ev lite socker över i fall det är för surt.
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: