Broccoligratäng med rostad kyckling

 
Som jag säkert har nämnt så handlar jag en del varor på orienthuset i Göteborg. De säljer mycket som inte finns här där vi bor. Tråkigt, men så är det. För något år sedan upptäckte jag deras rostade kalkon och rostade kyckling på bit. Sen dess har jag köpt hem dem ett par gånger. De är goda att steka, eller att äta som dem är. Bara skiva upp dem och servera med en paj eller potatissallad.

För ett par dagar sedan kom jag ihåg att jag hade en förpackning i kylen och började då fundera på vad jag skulle laga för något med den. Jag bestämde mig tillslut för att göra en broccoligratäng och blanda ner kycklingen. Det blir i princip samma som en broccoli och kasslergratäng. Men eftersom att jag inte äter kassler så passade det ypperligt med kycklingen. Vill man så kan man därmed byta ut och använda kassler istället. Rätten passar perfekt för de som följer LCHF.

Ingredienser:
350 g rökt kyckling alt kassler
500 g broccoli (färsk eller fryst)
5 ägg
1 dl grädde
200 g riven ost
Salt
Svartpeppar

Gör så här:
Skär kycklingen i strimlor och stek dem några minuter i en stekpanna.
Koka broccolin så att den blir lite mjuk.
Blanda ihop ägg, grädde och kryddorna.
Lägg ner broccolin och kycklingen i en ugnsform.
Häll på äggblandningen.
Strö riven ost över.
Ställ in i ugnen i 20-30 min på 200 grader.



1 Asma Al Jafari skriven

Yammmmmy

Svar: Hehehe, tack Asma :)
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: