Scones

 

Igår kväll fick jag en sådan lust att baka scones. Jag brukar inte göra scones så jag vet inte vart den lusten kom ifrån. Det är säkert ca 10 år sedan sist jag bakade scones. Oj vad tiden går fort när man tänker tillbaka så där.

De flesta gillar att äta dem rykande färska, jag gillar dem mer när de har fått svalna en aning. Scones går att göra på flera olika sätt, antingen naturella eller med någon form av smaksättning.
Vill man smaksätta sina scones så kan bara fantasin stoppa en. Man kan använda allt ifrån torkade frukter såsom aprikoser, russin, plommon osv. En annan god smaksättning är hackad choklad. Det finns olika kryddor man kan använda bla kanel eller kardemumma. Som sagt, låt fantasin flöda.

Jag tycker att man ska äta scones med smör, ost och en god marmelad. Just nu när jag skriver detta inlägget fick jag en sån lust att ordna ett afternoon tea party. Jag får nog spåna vidare i det där.


4 st
Ingredienser:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör
2 dl mjölk
Ev smaksättning

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda ihop mjöl, bakpulver, salt och ev smaksättning.
Smula ner smöret och häll på mjölken.
Blanda ihop till en kletig deg.
Dela degen i fyra delar.
Rulla dem och platta till en aning.
Man ska inte vara så noga med formen, det är charmigt om de är lite ojämna.
Ställ in i ugnen på ca 15 min.



 
1 marika skriven

Såå gott!

Svar: Ja väldigt gott och smidigt!
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: