Rostad mandel - Perfekt snacks till helgen

Här delar jag med mig tips på hur man kan piffa till vanlig mandel med lite kryddor. Mandlarna passar utmärkt att servera som snacks framför tv:n eller som en appetizer innan en middag. De är goda att äta både varma och kalla. Man kan byta ut till de kryddor som man gillar, det är alltså bara att experimentera fram den smak som man vill ha. 
 
Söta mandlar
Ingredienser:
500 g mandlar
1-2 msk olja
1 msk kanel
1 1/2 msk flytande honung
Salt
Socker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Häll olja i en stekpanna.
Lägg i kanel i stekpannan och rör runt den tillsammans med oljan i någon minut på medelhög värme. 
Häll på honung och rör runt.
Blanda ner mandlarna och rör runt i ett par minuter.
Salta efter smak, jag tog ca 2 tsk.
Bred ut mandlarna på en plåt med bakplåtspapper.
Ställ in i ugnen i ca 10 minuter.
Tag ut dem ur ugnen och strö socker över dem.
Man får smaka sig fram hur mycket man vill ha.
Jag använde 1-2 msk socker.

Kryddiga mandlar
Ingredienser:
500 g mandlar
1-2 msk olja
1 tsk spiskummin
1 tsk kanel
1 1/2 tsk paprikapulver (jag använde stark)
Salt
 
Gör så här:
Häll olja i stekpanna.
Lägg i alla kryddorna utom salt i stekpannan och rör runt dem tillsammans med oljan i någon minut på medelhög värme. 
Blanda ner mandlarna.
Rosta i stekpannan i några minuter tills mandlarna blir brunare.
Tag bort från plattan och häll över på en plåt eller ett fat.
Strö salt över, smaka dig fram hur mycket du vill ha.


 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: