Linssoppa

Jag ska ärligt talat erkänna att jag alltid varit lite skeptisk till linssoppa även om jag aldrig hade provat. Det var något som gjorde att jag trodde att det inte skulle falla mig i smaken, men så en kväll var vi bjudna till en familj på middag. De bjöd på linsssoppa till förrätt och väluppfostrad som man är så måste man ju smaka. Jag blev väldigt överraskad för att det var riktigt gott. Jag bestämde mig då för att testa att göra min egna linssoppa. 

4-6 port
Ingredienser:
2 gula lökar
1 stor eller 2 mindre morötter
2 1/2 dl röda linser
2 tsk paprikapulver
2 tsk sju kryddor
1 tsk svartpeppar
1-2 msk tomatpuré
1 buljongtärning (jag valde grönsaksbuljong)
Ca 1 1/2 l vatten
Salt
Olja

Gör så här:
Börja med att skölja linserna ordentligt.
Finhacka löken.
Skala och riv morötterna grovt.
Fräs lök och morötterna i lite olja.
Häll på linser och låt dem fräsa med en stund.
Häll på kryddorna och tomatpuré.
Lägg i buljongtärningen.
Häll på vatten, lite i taget för önskad konsistens.
Soppan ska vara krämig.
Låt koka i ca 15-20 min.
När soppan har kokat klart så mixar man den med en stavmixer. 
Smaka av med salt.
Servera gärna med några citronklyftor och en bit bröd.


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: