Lax och ugnsrostade rotfrukter med kall honung och fetaostsås

 

Detta var verkligen supergott och dessutom väldigt enkelt. Maten skötte sig själv i ugnen och under tiden kunde man göra annat. Själva såsen gjorde jag några timmar innan så att smakerna skulle få tid att gå ihop sig. Det var första gången som jag gjorde denna såsen och jag blev nöjd med resultatet, den kommer att passa perfekt i sommar när man grillar. När man tänker på att det är honung i såsen så kanske det låter lite konstigt men det var inte dumt alls. Prova du också!


Ingredienser:
Laxen
4 laxfiléer
2 citroner
Salt
Svartpeppar
Citronpeppar

Rotfrukter
5 potatisar (fast sort)
4 rödbetor
2 rödlök
1 stor palesternacka
Färsk timjan
Olivolja
Salt

Såsen
5 dl turkisk yoghurt
1 vitlöksklyfta
2-3 msk flytande honung
75 g fetaost
Salt



 


 
1 Jennie skriven

Perfekt att grilla i stugan i sommar.

Svar: Precis! Jag tror det kommer att bli jättebra. :)
Jossans Mat

2 Anonym skriven

Så gött! Älskar sån sås. Och lax! Mumz

Svar: Ja, det blev riktigt gott. Har aldrig använt honung i såser tidigare, så det var verkligen överraskande bra.
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: