Nutellabiskvier

Igår kväll gjorde jag biskvier för första gången. Inte vanliga biskvier med smörkräm i. Istället gjorde jag med nutellafyllning. Det var inte alls svårt att göra dessa. De var faktiskt smidiga att göra så testa du med. 
Jag valde att dekorera med lite smått strössel, men man kan välja att dekorera med något annat om man hellre vill det. Av detta receptet blir det ca 30 st. Jag gjorde mina ganska små och inte så där stora som de brukar vara på olika konditorier. Vill man göra större så kan man absolut göra det. 

Ingredienser:
350 g mandelmassa
3/4 dl socker
2 äggvitor
Ca 400 g nutella
100 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad 
Olja
Strössel

Gör så här:
Riv mandelmassan fint.
Blanda sedan ihop med äggvitorna och socker. 
Lägg ner smeten i en spritspåse.
Spritsa ut små runda "kakor" på en plåt med bakplåtspapper.
Tänk på att lämna lite mellanrum. 
Ställ in i ugnen i 12-15 min på 175 grader. 
Tag ur dem ur ugnen och låt dem svalna. 
Bred nutella på undersidan av "kakorna". 
Det går åt ca 1 tsk till varje.
Forma nutellan lite toppigt.
Ställ in i kylen och låt dem bli kalla.
Smält chokladen över vattenbad.
Doppar därefter nutellatopparna i den smälta chokladen. 
Lägg dem på någon form av galler så att överflödig choklad kan rinna av. 
Dekorera med strössel.
Ställ in i kylen och låt dem stelna.  




1 Bea skriven

Åhh va underbart gott o enkelt! Äälskar biskvier så det här måste jag testa ngn gång in shaa Allah!

Svar: Men Bea, jag kunde kommit över med några om jag sett din kommentar tidigare :))
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: