Sega kolakakor

Supersmidiga och superenkla kakor!
Dessa måste ni bara testa att göra, de blev så goda.
Receptet ger ca 45-50 kakor.

Ingredienser:
200 gram rumstempererat smör 
2 dl socker  
5 dl vetemjöl  
2 tsk bakpulver  
6 msk sirap  
2 msk vaniljsocker  
2 kryddmått salt

Gör så här:  
Ställ ugnen på 175 grader.  
Rör ihop smöret och sockret.  
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en skål.
Rör sedan ner alltsammans i smörblandningen.  
Till sist rör du ner sirapen.  
Knåda till en deg.  
Dela degen i 6 delar och rulla ut dem till längder. 
Lägg tre längder på varje plåt.
Platta till längderna med en gaffel på ytan. 
Grädda sedan i mitten på ugnen i ca 8-10 minuter.
Låt svalna något innan du skär dem diagonalt. 

Ett tips som jag fick av Lisa på mitt jobb är att precis när man tagit ut plåten med kakorna så tar man en kniv eller liknande och liksom trycker ihop längderna något längs med. Detta för att få finare och rakare kanter.

 
1 Maher Chaudhry skriven

Hej!
Vad duktig du är syster! Har kikat in i din blog flera ggr och tycker att du är otroligt duktigt mashallah!
Kram

Svar: Maher! Vad glad jag blir när du skriver, tack så jättemycket.
Hoppas att ni har det bra?

Kramar =)
Jossans Mat

2 Maher Chaudhry skriven

Ja, vi har det bra förutom barnen som driver mig galen hela tiden haha! Hur är det med dig?
Puss o kram

Svar: Hehe, jo det är bra med mig :)
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: