Lahm bi ajeen - Minipizzor med köttfärs

Lahm bi ajeen är en populär rätt i mellanöstern. Den kan ätas som en sidorätt eller som en huvudrätt.

Jag fick detta receptet av Gabbis mamma Amal för några dagar sedan och bestämde mig för stt testa att göra dessa idag. 
 
Ingredienser:
500 g nötfärs
2-3 dl hackad bladpersilja
1 frp krossade tomater
2 st gul lök 
3-4 st vitlöksklyftor
1 msk tomatpure
1 tsk mynta
2 st citroner
1 tsk sju kryddor
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt
1 tsk aromat
2 st paprikor (valfri färg)
12 st tortilla (mellanstorlek)
 
Gör så här: 
Sätt ugnen på 250 grader.
Mosa de krossade tomaterna med en gaffel
Hacka persiljan fint.
Skär lök och paprika i små bitar.
Pressa vitlök och citronerna.
Blanda samman alla ingredienser till en massa
Den ska vara ganska lös och vattnig.
Bred ut ett tunt lager av massan på tortillabröden.
Lämna ca 1 cm utan fyllning runt om. 
Ställ in i ugnen i 15-20 min
 
Det går utmärkt att frysa dessa.
 
 


1 Mia skriven

Detta vill jag prova, bra alternativ när man vill vara nyttig :)

Vad innehåller "sju kryddor" för kryddor?

Svar: Sju kryddor är färdig blandning som man kan köpa i de allra flesta butiker numer.

Den innehåller Muskotnöt, kyddnejlika, kryddpeppar, koriander, vejksel, ingefära och kanel.
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: