Risotto


Risotto är en rätt som jag lagar då och då. Risotton passar jättebra att ha i matlådor. Jag vet att det finns en massa olika sätt att göra risotto på, men det är så här jag gör min. De flesta risotto innehåller vin, men jag nyttjar inte alkohol så jag har helt enkelt valt att utesluta det i mitt recept.

Ingredienser:
6 dl avorioris
3 schalottenlökar
2-3 msk smör
10-12 dl hönsbuljong
ca 10 färska champinjoner
1 paprika
Salt
Svartpeppar
1 kg kycklingfilé
 
Gör så här:
Hacka schalottenlökarna fint.
Smält smöret i en kastrull och fräs löken mjuk.
Häll i riset efter någon minut och fräs alltsammans glansigt under 2-3 minuter.
Häll sedan på buljongen i omgångar under omrörning.
Låt riset suga upp all buljong innan mer hälls på.
Koka på svag värme i ca 20 minuter tills riset känns mjukt.
Rör eventuellt i en extra klick smör.
Smaka av med salt och peppar.
Stek samtidigt kycklingfilé i små bitar tillsammans med paprika och champinjoner som du skurit i små bitar.
Innan servering blandas allt ihop.
Servera med gräddfil och pfefferoni.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: