Basbousa i formar

Hej alla! Idag har jag bakat basbousa som är en mannagrynskaka. Denna kakan serveras i Nordafrika och i Mellanöstern. Den har dock olika namn beroende på var man kommer ifrån, exempel på andra namn är namoura och harise.

I denna kakan ska man ha apelsinblomvatten. Detta säljs i alla orientaliska affärer. På flaskan står det oftast Orange blossom water. Var inte rädd för att testa denna smaksättning, det blir verkligen gott. 
 

Ingredienser till ca 35 st:

500 g mannagryn 
2 dl mjöl
2 dl kokos
4 dl socker
3 msk bakpulver
1 1/2 msk vaniljsocker 
200 g smält smör
2 msk apelsinblomvatten 
4 dl naturell yoghurt
Mandel (jag använder 3 på varje så jag räknar med runt 100 st) 
Vit sirap 
Aluminiumformar
 
Gör så här: 
Smält smöret.
Blanda ihop alla torra ingredienser. 
Blanda därefter ner smör, yoghurt och apelsinblomvatten. 
Täck över skålen och låt stå i ca 30 min. 
Under tiden lägger du mandel i en gryta med vatten. 
Låt koka upp, skölj i kallt vatten. 
Skala mandeln. 
Fyll varje form med ca 1 msk deg. 
Dekorera med mandeln, tryck ner den lite lätt. 
Ställ in i ugnen i 30 minuter på 175 grader. 
Jag använder två plåtar och kör dom i omgångar. 
Ta ut kakorna häll sirap på, låt kakan suga åt sig av sirapen. 
Upprepa denna procedur en eller två gånger till beroende på hur saftig du vill ha basbousan. 
 
1 Johanna skriven

Kan man frysa ner? :)

Svar: Ärligt talat så har jag inte testat, i så fall utan att ha hällt på sockerlagen. Men jag tror den gör sig bäst att ätas direkt.
Jossans Mat

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: